Služby B2B projekty Pro architekty Realizace O nás Showroomy Kontakt
„Když k nám Rolf Fehlbaum jednou přijel na návštěvu, zaujal ho prototyp Panton Chair. Ten však nebyl dostatečně stabilní, aby se na něm dalo sedět. ‚Proč se tahle židle nevyrábí?‘ zeptal se Rolf. ‚Pokusilo se o to takových patnáct, dvacet výrobců, ale z nejrůznějších důvodů ji všichni odmítli,‘ odpověděl jsem. Jeden známý americký designer (a Charles Eames to nebyl) dokonce prohlásil, že něčemu takovému by se vůbec nemělo říkat židle. Podle něj byla naprosto nevhodná k sezení. Rolf okamžitě zavolal jednomu konstruktérovi z Vitry, Manfredu Dieboldovi. (…) Bez Rolfa by žádná Pantonka neexistovala.“ - Verner Panton Panton Chair se začala vyrábět v roce 1967 jako první celoplastová vykonzolovaná židle vyrobená z jednoho kusu. Několik následujících let probíhalo ve znamení výzkumu, testování, odmítání návrhů a nepřetržitého vývoje – konečný tvar židle vzešel z deseti prototypů z ručně laminované polyesterové pryskyřice vyztužené skelným vláknem. Původní materiál vzhledem k rostoucí poptávce postupně nahradila polyuretanová pěna a později vstřikování termoplastu, který však nebyl dostatečně odolný a židle se lámaly. Problémy s materiálem vedly až k přerušení výroby v roce 1979, aby nedokonalé židle neohrozily renomé Vitry jako výrobce. Trvalo několik let, než se Vitra z tohoto neúspěchu vzpamatovala. Zájem o Panton Chair nicméně přetrval - svým tvarem a jasnými barvami typickými pro Pantonovu tvorbu totiž židle vyvolala značný rozruch. Proto Vitra v roce 1990 znovu zahájila její výrobu a vrátila se k tuhé polyuretanové pěně s komplexní povrchovou úpravou a větší odolností vůči lámání. Pokrok v oblasti výroby plastu a nové možnosti vstřikování do formy přivedly Vitru a Vernera Pantona v 90. letech minulého století na myšlenku, že by mohli zkusit tento projekt vylepšit. Společně vymysleli novou verzi vyrobenou z polypropylenu. Pantonovi se po třiceti letech od prvního uvedení Panton Chair konečně splnil jeho největší cíl – plastová židle jakožto cenově dostupný průmyslově vyráběný produkt. Židle se poprvé představila v roce 1999, krátce předtím Verner Panton ovšem zemřel. V roce 2018 uvedla Vitra 2 nové limitované varianty: Chrome a Glow Panton Glow: Pocta Pantonově legendární instalaci Visiona 2 z roku 1970 pro kterou vymyslel stěny a stropy, které díky svým dispozicím a barevným kombinacím vypadaly, jako že uvnitř žhnou. Židle Panton Glow nese pět vrstev laku s fosforeskujícím pigmentem a ochranný lesklý nátěr. Svítivý pigment absorbuje světlo a ve tmě modře září. Židle ve tmě působí tak trochu mystickým, psychedelickým dojmem a představuje tento kultovní produkt ve zcela novém světle – a to doslova. Vznikla po konzultacích s Pantonovou manželkou Marianne. Tuto židli si nyní můžete nově prohlédnout i v našem showroomu! Celkově jich pro celý svět bylo vyrobeno pouze 333 kusů, takže se jedná doslova o sběratelský kousek. Panton Chrome: Panton začátkem 70. let zkoušel, zda by Panton Chair mohla mít zrcadlovou povrchovou úpravu. Domníval se, že by se reflektivní povrch výborně hodil k dynamickým křivkám židle, jenže v té době se takový povrch snadno poškrábal, což byl nepřekonatelný problém. Vitra dnes, tedy skoro padesát let nato, používá spolehlivý, komplexní postup metalizace v kombinaci s odbornou ruční prací. Na tuto Pantonku se u nás můžete také těšit, a to na konci srpna 2018.
Design Vernera Pantona se vyznačuje okázalým citem pro tvar a využívá nové průmyslově vyráběné syntetické materiály své doby, čímž se jasně odlišoval od klasického skandinávského designu. V průběhu let vytvořil Panton ve spolupráci se společnostmi jako je Fritz Hansen, Louis Poulsen, Thonet, Herman Miller, Vitra a Luber bezpočet návrhů na židle, či světla, z nichž řada se vyrábí dodnes. Mezi tyto bestsellery patří bezesporu lampa “Flowerpot”, ikonou designu se stala židle Panton, která byla po dlouhé a intenzivní vývojové fázi poprvé prezentována v roce 1967 a okamžitě získala celosvětový ohlas. Panton byl též vynikající textilní designér. Koncem šedesátých let navrhl pro společnost Mira-X kompletní kolekci textilu pro domácnost, kde opět zdůraznil použití jasných barev a geometrických tvarů. Mimořádně důležité jsou také jeho návrhy interiérů. Svoji neodlučitelnou filozofii a cit pro design prokázal například při návrhu interiérů restaurací Komigen (Langsö 1958), Astoria (Trondheim 1960), Varna (Aarhus 1970) aj. Reedice jeho děl jsou důkazem pokračujícího zájmu o jeho produkty, které byly rovněž oceněny mnoha mezinárodními cenami.
* pole označená hvězdičkou jsou povinná
Kliknutím na tlačítko “Odeslat zprávu” souhlasím se zpracováním osobních údajů.